Chat / support@radicenter.eu

Sähköpostitilin säätäminen – Microsoft Outlook (2010/2013/2016/2019/Microsoft 365/Android/iPhone)

Huom! Alkaen 01.07.2020 on tuettu ainoastaan salatut SSL/TLS verkkoyhteydet sähköpostipalvelimien kanssa – sähköpostiohjelman asetuksissa pitäisi olla määritelty SSL/TLS ja portit: IMAP 993, SMTP 465 (SSL/TLS) tai 587 (STARTTLS).
(Toimivat asetukset pääsee vahvistamaan omalla tilillä Webmailin kautta sivulla: Webmailin käyttö -> Sähköpostiohjelman asetukset)

(Huomio! Tämä sivu on käännetty osittain automaation avulla, ja tekstissä voi esiintyä ”kielioppivirheitä” tai ”epätarkkuuksia”.)
Jos Webmailista on jo tarkistettu oikeat asetukset:
1. Sähköpostitilin lisääminen Outlookiin
2. Sähköpostitilin asetuksien päivitys
3. Outlookin säätäminen mobiililaitteissa

1. Sähköpostitilin lisääminen Outlookiin

– Kuvanäkymät pystyy tarkistamaan Microsoftin sivulta: Sähköpostitilin lisääminen Outlookiin
– Outlook for Mac’ille löytää IMAP tilin lisäämisen kuvanäkymät Microsoftin sivulta: Sähköpostitilin lisääminen Outlookiin: Outlook for Mac

1. Outlookissa File > Add Account.
2. Riippuen Outlookin versiosta:
– 2010/2013 – Valikkoista pitäisi ottaa: Manual setup or additional server types (ja laittaa tarvittavat asetukset)
– 2016/2019/365 – Tulisi laittaa oma sähköpostinosoite ja valikkoista: Advanced options -> ruksi ”Let me set up my account manually” eteen ja Connect.
3. Tilin tyyppi: IMAP
(Vaikka sähköpostipalvelimilla on tuki myös POP3 tilia varten, on POP3 vanhentunut protokolla ja sielä voi esiintyä eri ongelmia – siksi suosittelemmekin käyttää ainoastaan IMAP tilintyyppiä!)
4. ”Account settings” ikkunassa pitäisi olla kaikki esitäytettyä – siltikin suosittelemme vahvistaa, että näkymä olisi sama kuin Webmailissa!
(Toimivat asetukset pääsee vahvistamaan omalla tilillä Webmailin kautta ohjeilla: Webmailin käyttö -> Sähköpostiohjelman asetukset)
Huom! SPA eli ”Secure password authentication” laatikot ei voi olla ruksattuja! (IMAP tileille SPA-toimivuutta ei ole!)
5. Laita salasanat ja klikkaa Next.
(Huom! Osilla vanhemmilla Outlookin versioilla pitää erikseen tallentaa SMTP kirjautumis- ja SSL asetukset, klikkaamalla ”More settings” napille, ennen ”Next” nappia ja laittamalla asetukset kuntoon ”SMTP server” ja ”Advanced” ikkunoissa, ohjeitten mukaisesti)

2. Sähköpostitilin asetuksien päivitys

Kuvanäkymät pystyy tarkistamaan Microsoftin sivulta: Sähköpostitilin asetusten päivittäminen Outlook for Windowsissa
Sähköposti (Mail) ohjelman kautta ohjauspaneelissa (Control Panel) (Suositteltava toimitapa!)
(Huom! Sulje Outlookki, jos vielä et ole sulkeenut!)
1. Avaa ohjauspaneeli (Control Panel).
– Windows 10: Kirjoita tehtävä palkin hakuruutuun ohjauspaneeli ja klikkaa ohjauspaneelin kuvaketta.
– Windows 8.1: Kirjoita hakuruutuun ohjauspaneeli ja klikkaa ohjauspaneelin kuvaketta.
– Windows 7: Napsauta Käynnistä (Start)-painiketta ja klikkaa ohjauspaneelin kuvaketta.
2. Ohjauspaneeli (Control Panel) sivulla tulisi etsiä sanaa Sähköposti (Mail) tai klikkaa heti Sähköposti (Mail) kuvakkeelle.
3. Sähköpostin asetuksissa (Mail Setup) ikkunassa, klikkaa Sähköpostitilit (Email Accounts) napille
4. Sähköpostitilit (Email Accounts) ikkunassa, klikkaa oman sähköpostitilin päälle ja sen jälkeen Muuta (Change) nappia.
5. Muuta tiliä (Change Account) ikkunassa vahvistaa/tarkistaa ”Incoming mail server” ja ”Outgoing mail server” asetukset, jotta olisivat samoja kuin Webmailissa ”SSL (Recommended)” laatikossa – jos on eriä, tulisi päivittää ne samoiksi kuten Webmailissa kuvattu!
(Toimivat asetukset pääsee vahvistamaan omalla tilillä Webmailin kautta ohjeilla: Webmailin käyttö -> Sähköpostiohjelman asetukset)
6. Kirjautumistiedot (Logon Information) laatikoissa tulisi kirjoittaa yli omat käyttäjäntunnukset (jotka toimii siis myös Webmailin sivullakin).
7. Klikkaa Lisäasetukset (More Settings)
8. ”Internet Email Settings” ikkunassa menee Lisäasetukset (Advanced) välilehdelle.
9. Vertaa palvelimen porttinumerot – kohdassa Tulevien sähköpostien palvelimen (IMAP) – ja Lähtevän postin palvelin (SMTP)! (Jos asetukset ei ole samoja kuin Webmailissa SSL laatikossa, tulisi ne päivittää!)
Huom! SPA eli ”Secure password authentication” laatikot ei voi olla ruksattuja! (IMAP tileille SPA-toimivuutta ei ole!)
10. Valitse OK ja sitten ”Testaa tilin toimivuutta” (Test Account Settings).

”Testaa tilin toimivuutta” (Test Account Settings) ikkunassa olevalla tiedolla:
– kaikki ruksit virheitä, tili ja sähköpostinyhteys laitteeseen toimii – Klikkaa Close -> Next -> Finish.
– osa rukseista punaisia: osa tai kaikki asetukset ovat virheellisiä – tarkista SSL asetukset uudestaan ja tallentaa ne!

Suoraan Outlookista (Emme suosittele!)
(Alla olevat ohjeet eivät ole suositeltavia, kun Outlook ohjelma voi laittaa osaat tiedot välimuistiin, eikä päästää käyttäjää tallentamaan uusia tietoja ennen, kuin kaikki Outlookin prosessit ovat suljettu ja ”Lähtevät” kansio tyhjennetty! Eli voi tulla herjankuvaus, jossa pitää monta kerta yrittää tallentaa uusia asetuksia Outlookissa ennen kun ne tallennetaan lopuksi!)
1. Avaa Outlook ja valitse Tiedosto (File).
2. Valitse oma sähköpostitilisi ”Tilin tiedot” (Account Information) alla olevasta luettelosta.
3. Valitse Tilinasetukset (Account Settings).
4. Valitse, millaisia tietoja haluat päivittää:
Tiliasetukset (Account Settings) tai ”Palvelimen asetukset” (Server Settings)
(Jos ongelmia voi olla/esiintyä Profiilissa, niin myös: ”Profiilien hallinta” (Manage Profiles))
5. Yleisesti suosittelemme päivittää tiliä ”Palvelimen asetukset” (Server Settings) kautta.
6. Pääset päivittää ”Tulevien sähköpostien” IMAP (Incoming mail/server settings) kun myös ”Lähtevän postin” SMTP (Outgoing mail/server settings) portteja, SSL asetuksia ja myös käyttäjäntunnuksia tilille.
Huom! SPA eli ”Secure password authentication” laatikot ei voi olla ruksattuja! (IMAP tileille SPA-toimivuutta ei ole!)
(Toimivat asetukset pääsee vahvistamaan omalla tilillä Webmailin kautta ohjeilla: Webmailin käyttö -> Sähköpostiohjelman asetukset)
7. Kun olet päivittänyt asetukset, valitse ikkunan alaosassa Seuraava > Valmis(Next > Done).

3. Outlookin säätäminen mobiililaitteissa

Huom! Toimivat asetukset pääsee vahvistamaan omalla tilillä Webmailin kautta ohjeilla: Webmailin käyttö -> Sähköpostiohjelman asetukset
Sähköpostin määrittäminen Outlook for Android -sovellukseen
(Kohdalla ”Tarvitsetko lisää apua Outlook for Androidin määrittämiseen?” ja sieltä ”Haluan määrittää IMAP tai POP-tilin.” )
Sähköpostin määrittäminen Outlook for iOS -mobiilisovelluksessa
(Kohdalla ”Tarvitsetko lisää apua Outlook for iOSin määrittämiseen?” ja sieltä ”Haluan määrittää IMAP tai POP-tilin.” )

Comments are currently closed.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä ja vastaavia tekniikoita toiminnallisuuteen ja muihin tarkoituksiin. Tämän sivuston käyttö tarkoittaa evästeiden hyväksymistä.
Hyväksyn.